0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

סגולות הקראטה / מאת איציק כהן

אמנות הקראטה משלבת מספר תחומים:
חיזוק פיסי, חוסן מנטאלי וכן הגנה עצמית ולחימת פנים אל פנים.
מסגרת הדוג'ו (המקום בו לומדים ומתרגלים) מהווה מסגרת לימודית, תרגולית וחברתית. זוהי מסגרת בעלת חוקים ואתיקה המציבה גבולות ברורים ועם זאת גמישה ומאפשרת מרחב תמרון וחופש.
תהליך הלימוד והתרגול מפגישים את האדם מול אתגרים פיסיים ומנטאליים. במהלך ההתמודדות מול כל אותם אתגרים מקבל הקראטה-קה (המתרגל קראטה) משוב ומתקדם.
העקרונות נכונים לגבי כל קבוצת יעד, ילדים, נוער, נשים, גברים ואפילו מקרים טיפוליים אם כי הגישה שונה והדרישות משתנות בהתאם לקבוצה (או לפרט). כל קבוצה ומרכיבי הכושר הגופני הרלונטיים לה. קצב אימון, מגוון הטכניקות, מתודת לימוד. למשל בקבוצת קראטה ילדים יושם דגש על כושר גופני רלונטי לילדים, משמעת עצמית, יכולת ריכוז ובטחון עצמי. אותם מרכיבים יופיעו גם בבוגרים אך באופן שונה. הילד ישפר את ציוניו בביה"ס והבוגר ישפר את הפרודוקטיביות שלו בעבודה. לשניהם יהיה שיפור משמעותי ביכולת הריכוז, בהתמודדות מול לחץ וקשיים מנטאליים, שיפור ביחסים החברתיים, שיפור בבטחון עצמי, מודעות עצמית גבוהה ושליטה, כל אחד בסביבתו הוא.

למורה תפקיד מכריע בתהליך. המורה אינו מלמד טכניקה בלבד. המורה מנווט את התלמיד בתהליך, קובע את הקצב, הכיוון והמינון. מאתגר את התלמיד על-פי יכולותיו, שופך נקודות אור במקומות הנכונים ומותיר את התלמיד להתמודדת אישית עם הדברים. דרך אותה התמודדות אישית שהיא גם פיסית וגם מנטאלית התלמיד משפר מיומנויות בתחומים שונים, פיסיים ומנטאליים. לשם כך על התלמיד לפתח יכולת קשב, ראשית לעצמו ואחר כך גם לסביבה. במשך השנים הקראטה-קה הופך עירני יותר אך גם סבלני ורגוע יותר. מכיוון שהקראטה מחנך לחשיבה ולהתנהגות תחליטית הופך המתרגל לאדם אסרטיבי וממוקד אשר מתמודד טוב יותר עם הסחות דעת, משפר את יכותו להתנתק מהפרעות פנימיות וחיצוניות ולהגיע למיקוד, שליטה ובהירות מחשבתית גם במצבי לחץ.
חשוב לציין שתהליך ההתמודדות אמנם קשה ומאתגר אך נעשה מתוך עניין והנאה.

לתרגול הקראטה גם סגולות בריאותיות רבות. חיזוק ובניית הגוף, יציבה והרגלי תנועה נכונים, מרכיבי כושר גופני: סבולת, גמישות, קואורדינציה, שיווי-משקל, טכניקות נשימה. תרגול נכון לאורך זמן עשוי לצמצם ולתקן ליקויים שונים. תלמידים שהגיעו עם כאבי גב תחתון ונטייה לצוואר תפוס מצאו עצמם לאחר תקופת אימונים משוחררים מן הכאב. ילדים ובוגרים חרדתיים דיווחו על שיפור מאד משמעותי עד להיעלמות הבעיה כליל. שרירים התומכים טוב יותר בשלד, גמישות מפרקית ויכולת תנועה כלילה יותר משפרת את ההרגשה וגם את התפקוד המנטאלי ביום-יום.

ספורט, בריאות והגנה עצמית ולחימה פנים אל פנים

כיום קיימות מספר גישות לעיסוק בקראטה ובאמנויות לחימה בכלל. הגישות אינן סותרות אלא משלימות האחת את השניה. הגישה התחרותית רואה בקראטה ספורט הישגי בו נערכות תחרויות על פי כללים שנקבעים מראש. גישה אחרת שמה דגש על התחום הבריאותי, בעיקר תנועתי, נשימתי ומנטאלי, טובה לכל אדם ומנצלת סגולות אלה גם לתחומים טיפוליים במסגרות מיוחדות. גישה נוספת רואה בקראטה אמנות לחימתית תכליתית בדגש על קרב פנים אל פנים והגנה עצמית, זיהוי סכנות וניטרול אפקטיבי של התוקף.
אנו עוסקים בקראטה תכליתי להגנה עצמית וקרב פנים אך פנים כאשר התרגול נעשה תוך הקפדה מירבית על כללי תנועה נכונים ופעילות בריאותית נאותה.
קראטה היא אמנות לחימה לכל הגילאים ולאורך זמן מילדות ועד בכלל.
חיבור התחומים, הפיסי, המנטאלי והלחימתי מהווים חוסן בריאותי ונפשי ומעצימים את יכולות הקראטה-קה בכל תחומי החיים.

איציק כהן
2010\09\05
חזרה לדף המאמרים