0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

הפן הבריאותי באמנויות הלחימה במזרח אסיה / מאת איציק כהן

אמנויות הלחימה שמקורן במזרח אסיה רוויות באלמנטים בריאותיים.
שתי השאלות ההגיוניות הראשונות שצצות, ובצדק, הן:
מה לאמנות ולבריאות? ומה ללחימה ולבריאות?
אמניויות הלחימה הן גם אמנויות התנועה, הגוף והנפש, או פיסיקה, פיסיולוגיה ורוח בהתאמה.
לאמנויות תנועה עשויות להיות מטרות רבות ומגוונות כגון ספורט, בידור, לחימה, תרגול בריאותי וגם טיפולי.

במאמר זה נתמקד בקשר שבין אמנות לחימה לבריאות, או במילים אחרות, הפן הבריאותי שבאמנויות לחימה קלאסיות (מסורתיות) ממזרח אסיה. הנושא רחב ואנו נתמקד בקשר בין קראטה ובריאות. כמו כן קיימים הבדלים מהותיים בין תרגול קראטה בתחומים השונים, קלאסי, ספורט מקצועי, פופולרי-מודרני וטיפולי. לכן נצמצם את הקשר לזה שבין קראטה אוקינאווי ותרגול בריאותי.

למעשה, כבר במאה ה-16, החלו לחלחל אלמנטים מתרגול בריאותי עתיק אל אמנויות הלחימה בידיים ריקות. הייתה זו תקופה של תמורה ללחימה בידיים ריקות בסביבה המקצועית הצבאית. ללחימה ביד ריקה נוספו גורמים כמו פילוסופיה, דת, פוליטיקה, כלכלה, חברה, תרבות, בריאות ורפואה. לטאואיזם בסין, שהיה קיים עוד לפני הבודהיזם, הייתה השפעה עמוקה על לחימה בידיים ריקות. היו אלו סממנים של חיזוק וגמישות הגוף כדוגמת "טאו-יין", אשר השתלבו עם לחימה בידיים ריקות. כל אלה נוספו לתרגול העיקרי של הלוחמים בכלי הנשק, מי בחרבו, מי בחניתו ומי בקשתו.
למעוניינים בחומר נוסף:
[Karate Uchina-Di 沖縄手, Elements of Philosophy and Health in the Martial Arts, P. 253]

עד לתקופה זו הלחימה נעשתה בעיקר בשדה הקרב או למטרות אבטחה מוגדרות כגון אבטחת מקומות רגישים או אבטחת אישים. אמנם נכונה העובדה שעל מנת לאפשר יכולות גבוהות ללוחם, היה עליו לשמור על בריאותו ולפתח יכולות פיסיות ופיסיולוגיות כמו כוח, גמישות, קואורדינציה, נשימה סרעפתית, סבולת וגם עמידה בלחצים מנטליים. אולם לצד כל אלו, עיקר תרגוליו כוונו למטרה אחת ויחידה – לחימה. לשם כך היה עליו לוותר לעיתים על בריאותו, ממש כפי שקורה בימנו עם רקדנים או ספורטאים מקצועיים. לסמוראי היפני למשל, היה חשוב להשתמש ביעילות בחרבו, גם אם נדרש לוותר על בריאות גב תחתון בטווח הזמן הארוך. אם נתמקד לרגע ב- "קובודו" (שימוש בכלי נשק עתיקים), נמצא שרוב רובו של התרגול נעשה בצד בו הלוחם עשה שימוש בכלי הנשק. כלומר קיים צד דומיננטי ואין סימטריה בין ימין ושמאל. כך למשל בחרב, בחנית, בקשת וגם בכלים כמו "בו/קון", "טינבה", "אקו", "סאי", "נונצ'אקו", "קאמה" וכד'. גם כאשר קיימת סימטריה כמעט מלאה במבנה הקאטה, הרי שאופן השימוש בכלי נוטה באופן מובהק לשימוש בצד ימין כצד הדומיננטי. הסיבה ברורה ומתבקשת. על הלוחם היה לחזק את היד האוחזת בנשק ככל שניתן. לא נדרש ממנו להיות אסתטי, לנצח בתחרות או לאזן את גופו כך שבערוב ימיו יוכל ללכת בגב זקוף. כל מהוויו היו נתונים למטרה אחת – להכריע קרב ולשרוד. העקרונות המנחים היו פרגמטיזם ויעילות.
ובכן, עקרונות אלה שרירים וקיימים גם כיום, אֶלָּא מָאי, המציאות היא זו שהשתנתה. סביבת העבודה כיום אינה מתמקדת בשרידות בשדה הקרב. אט אט ובהתאם לסביבת העבודה והמטרות השתנו גם המהות ודרך התרגול והותאמו לעת הנוכחית, כפעילות פופולרית, ספורט הישגי, טיפולי, מסורתי וכדומה.

רוב רובן של אמנויות הלחימה הקלאסיות מן המזרח הרחוק מכילות תרגילים משלימים שתפקידם להכין ולייעל את הגוף לעומסים המופעלים עליו, ולפיתוח מרכיבי לחימה חשובים כמו מהירות, זריזות, קואורדינציה ופרופריוספציה, כוח ועוצמה, מרכיבי יציבה ותנועה, סבולת מסוגים שונים ויכולת עמידה בתנאי לחץ. לשם כך, קיימות באמנויות הלחימה העתיקות כמו אלו הסיניות, היפניות והאוקינאוויות, סדרות תרגול שונות תחת שמות שונים כמו: טאו-יין, נייגונג, היטורי-גייקו, טן-רן, הוג'ו-הונדו וכדומה. השוני בין סדרות אלו נעוץ באווירה ובתפישה התרבותית וכן במהות אמנות הלחימה (למשל קונג-פו, קוריו-ג'וג'וטסו ואיאיי-ג'וטסו, קראטה אוקינאווי). יחד עם זאת הרי שהקווים המקבילים ביניהם רבים. כולם מתרגלים את אותם עקרונות, כאשר כל שיטה מפלסת דרכה באופן שונה אל אותן מטרות.
Hitori Geiko 独稽古, that is, in free translation “Instruction Guide”.
Tao-yin/Dao-yin導引
Neigong (Neigung\Nei Kung) 內功 exercises, that mean “Internal Skill”.

Tan-ren 鍛錬: Forging/ hardening/ disciplining/training – Body and mind.
Hojo-undo 補助運動: Supplementary exercises

כבר במאה ה-16 גנרלים סיניים ידועים כמו Qi Jiguan ו- Yu Dayou, ייחסו חשיבות רבה לתרגול לחימה בידיים ריקות, לא רק מנקודת מבט פיזית או טכנית, אלא גם ככלי יעיל לשיפור מנטלי ומוראלי. הם טענו כי גם אם זו לא הייתה הבחירה המועדפת בתחום הלחימה כשכלי נשק מצויים בידי הלוחמים, הרי שאמנות הלחימה ביד ריקה תורמת באופן משמעותי לתפישה הטכנית של הלחימה, לפוזיציות וכן לרוח הלחימה בקרב החיילים.
[Karate Uchina-Di 沖縄手/P. 519]

בחלק מן המסגרות יוסדו מתודות וסדרות תרגילים קבועות, אשר חברו לחלק אינטגרלי מן השיטה או מבית הספר. מסגרות אחרות אפשרו תרגול חופשי יותר, שהיווה חלק נילווה או משלים לשיטה או לבית הספר. בכל מקרה, מטרת התרגול הייתה זהה, ובמקרים רבים כפי שהזכרתי, למרות השוני, נזהה דמיון מדהים בין התרגילים בשיטות השונות מסין, מיפן ומאוקינאווה.

Health facet of Martial Arts

התרגול פונה גם למערכת העצבית-שרירית, למערכת הנשימתית ולתחום המנטלי. כולל תרגילי חימום, גמישות, חיזוק וכוח, סבולת שריר, קואורדינציה, פרופריוספציה, שיווי משקל, יציבה, תנועה במרחב ומכניקת גוף. התרגול בונה ומעצים את יכולות המתרגל ואף תורם להחלמה מפציעה. זהו סוג של טיפול מונע, בונה ומשקם. התרגילים מגוונים. חלקם פועלים ומתמקדים בקבוצות שרירים ספציפיות ואילו אחרים פועלים על קבוצות שרירים או מערכות נרחבות יותר בגוף. ניתן וצריך להתאימם למטרות ספציפיות ובאופן אינדיבידואלי.
וכפי שהזכרתי, ניתן כמובן להכיל את סדרות התרגול כחלק אינטגרלי מאמנות הלחימה או להפרידו ולתרגלו כמערכת נפרדת.

לטעמי, כל אמן לחימה צריך וחייב לתרגל סדרות תרגול כאלו. בנוסף לכל הסגולות שמניתי, הרי שתרגילים אלו מחדדים את המודעות לגוף, לפיסיולוגיה ולתנועה וכן תורמים רבות ליכולות הלוחם. ניתן למקד את סדרות התרגילים לתחום הבריאותי, כך שתתאמנה לכל מתרגל באשר הוא, ללא קשר ללחימה. אביא שתי דוגמאות מובהקות. האחת נשימתית: תרגול נשימה סרעפתית. השנייה היא תרגול שרירי היירך המקרבים, התורמים ליציבה ולתנועה וכן מורידים עומסים בלתי רצויים מן הברך. לקראטה-קה, שרירים אלו חשובים לתנועה מהירה וממוקדת במרחב (כמו התקדמות או תנועה הצידה) וכן ליציבה מוצקה ושמירה על הגוף במבנה. שתי תכונות אלו חשובות לתנודה מהירה ולמיקסום עוצמה. יחד עם זאת, נשימה סרעפתית וחיזוק שרירי הליבה והיציבה יתרמו לבריאותו ולאיכות חייו של כל אדם.

לשם כך ניתן להתאים מערכת תרגילים "מודולרית" לקבוצה או לאינדיבידואל, ולהשתמש בה באופנים שונים ולמטרות שונות הן בתחום הלחימה והן בתחום הבריאותי. קיימת חשיבות לחלוקת עומסים נכונה ומושכלת, לקצב התרגול וכן לשימת לב לפרטים הקטנים בעת התרגול ולביצוע נכון ומדויק.
התוצאות במשך השנים מוכיחות עצמן הן בתחום הנורמטיבי כתרגול בריאותי, הן בתחום הטיפולי, והן בתחום אמנויות הלחימה, למעוניינים להעמיק את הבנתם ולשפר את מודעותם ויכולתם.

איציק כהן
11.10.2020
חזרה לדף המאמרים