0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

הגנה עצמית לילדים / מאת איציק כהן

הקדמה
הגנה עצמית לילדים מתייחסת לקשת גילאים רחבה מן הגיל הרך ועד לגילאים בוגרים 10-11. אופי הלימוד, התרגול והפעילות בכלל משתנים ומותאמים לגיל. גם האיומים וכן בקשות ההורים משתנים עם גיל הילד. בעוד שבגיל הרך הורי הילדים מבקשים לחזק את רוחו ואופיו של ילדם הקטן על מנת שלא ירביצו לו בגן הילדים למשל, בגיל הבוגר כבר מדברים גם על ביישנות, פחד, מיומנויות חברתיות ואיומים בעלי אופי שונה בסביבה שונה כגון אלו מפני בוגרים מחוץ לכותלי הבית. מאמר זה מתמקד בהגנה עצמית לילדים ומתן פתרון לאיומים מן הסוג האחרון.
לאחר שיחת טלפון מעוד אם דואגת נוכח סכנה מתוקף ילדים שמסתובב באזור הבית ועדיין לא אותר, נתבקשתי לעזור בעניין הגנה עצמית לילדתה ולחברותיה. חשוב להעלות את הנושא למודעות ההורים. מורה מקצועי ובעל גישה לילדים באמנות לחימה בגישה פרקטית כמו קראטה, יידע להכין את הילד או הילדה ולתת בידיהם כלים להתמודדות מול סכנה שכזו.

חשוב לא להפחיד ולא לפחד אבל חשש במידה סבירה הוא מנגנון הגנה מצוין אשר מרחיק אותנו בעוד מועד מסכנה או מכין אותנו להגיב נכון לאיום. יש לפתח מנגנון התמודדות יעיל ומתאים לילדים. מתן כללי אצבע חשובים, כיצד להבחין מבעוד מועד בין טוב לרע במצבים לא ברורים, כיצד לפתח אסרטיביות ואת היכולת להרגיש ולומר לזר או לאדם מוכר בבטחון מלא "לא!", ולצמצם כניסה למצב בלתי רצוי. מודעות לסכנה פוטנציאלית, התנהגות ותגובה מהירה ונכונה כגון, לא להסתובב לבד בחצר אחורית, לומר "לא", לנתק מגע, לצעוק, לרוץ, לבעוט, למשוך באוזן או בשיער, נקודות תורפה כמו עיניים, לנשוך. אבל עיקר העניין הוא לא להגיע כלל למצב וניתן לעשות הרבה בנושא. מילות המפתח "מורה מקצועי" ו- "גישה לילדים".

על הגנה עצמית בכלל והגנה עצמית לילדים בפרט:


הגנה עצמית היא היכולת לתת מענה אפקטיבי להסרת איום פוטנציאלי או להגיב באפקטיביות למצבים שכבר התפתחו לסכנה ממשית.

מרכיבי ההגנה העצמית בסדר עולה:

  1. מודעות לסכנה – יכולת הבחנה בסכנה עוד לפני התהוותה. למשל הליכה ברחוב חשוך חניון, מקום משחק מרוחק ושומם, חצר אחורית, מקלט וכדומה.
  2. מניעת כניסה לסכנה – הימנעות טוטאלית מן הסיטואציה. פשוט לא ללכת.
    נקיטת אמצעי זהירות כגון לא להיות לבד במקום מרוחק ומבודד. על ההורים לדעת היכן ועם מי הילד נמצא ולאיזה פרק זמן. על הילד ליידע אדם קרוב היכן הוא/היא טרם הליכתו/ה למקום, כמו גן או חצר משחקים, גם אם היא ממוקמת בקרבת הבית או בביה"ס.
  3. דרכי התמודדות עם סכנה ללא מגע פיסי – מה אני עושה כשעוקבים אחרי? כיצד לנהוג כשמישהו מבקש עזרה בתמימות? כיצד ניתן להושיט עזרה ללא סיכון. דוגמאות: אשה שהותקפה בידי שני גברים לאחר שאחד מהם קרא לה "לקבלת עזרה עם תינוק במצוקה" ומשעלתה לדירה היא הותקפה באכזריות.
    במקרה של ילדים, כיצד נגיב כשמישהו (זר או מוכר) פונה לילד ברחוב "לבקשת עזרה" כמו "להוציא משהו מן המקלט" או "לעזור לחתלתול מסכן וחמוד בחצר האחורית".
    כיצד לנהוג: האם להסתלק מן המקום ולא לאפשר קרבה למסכן אותי. כיצד לומר "לא!" בהחלטיות ולנתק מגע במהירות. במקרה של סכנה ממשית יש לצעוק ולהזעיק עזרה, להיות אקטיביים ולנתק מגע בכל מחיר.
  4. טכניקות לנטרול תוקף – התאמת הטכניקה למתגונן על מנת שתהא אפקטיבית. למשל בעיטה, מכה עם כף היד, המרפק או הברך, משיכת השיער או האוזן, אצבעות לעיניים, נשיכה - כן, גם ילדים יכולים להשתחרר מתוקף.
למעשה כל ארבעת הסעיפים הללו מכילים שלשה אלמנטים עקרים:
  • התנהגותי.
  • טכני.
  • מנטאלי.

בסעיף ההתנהגותי והטכני נגענו. הסעיף המנטאלי הוא גורם חשוב ומכריע. על מנת שנוכל להחליט בתבונה וביעילות ולקבל תוצאה אפקטיבית עלינו להכין ולתרגל עצמנו לא רק ברמת המודעות וברמה הטכנית אלא גם ברמה המנטאלית. לא לאבד שליטה, לא לקפוא והעיקר - לפעול. הדבר נכון הן לגבי בוגרים והן לגבי ילדים. את הילדים יש להכין למצב בזהירות, במקצועיות ובאחריות על מנת להגיע לאיזון, על מנת שלא יפתחו פחד מיותר מחד, ומאידך על מנת שירכשו בטחון וכדי שינהגו באפקטיביות ברגע האמת.


איציק כהן
10/10/2012
חזרה לדף המאמרים