0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

הרלוונטיות של הקראטה בעולם המודרני / מאת איציק כהן

שורשי הקראטה נעוצים במשימות אבטחה מגוונות בסביבה הממלכתית והצבאית. על ציר הזמן ההיסטורי התקיימו גם הגנה עצמית בסביבה אזרחית וגם לחימה ספורטיבית ולה שתי נגזרות האחת תחרותית והשנייה פולקלוריסטית.
במאמר זה נעמוד על מקומו של הקראטה בעולם המודרני בהקשר הפיסי, הנפשי, החברתי וכמובן הגנה עצמית, וגם נוסיף מספר דוגמאות שיתמכו בנושאים הנדונים המאמר.
הקראטה חובק כמעט כל תחום שתעלו על הדעת: טיפולי, בריאותי, ספורטיבי, התנהגותי, התמודדות במצבי לחץ, מיקוד, וכמובן הגנה עצמית. הקראטה רלוונטי כמעט לכל סביבת עבודה, לכל מין ולכל גיל, מילדות ועד זקנה. עם ילדים ניתן להגיע להישגים כבירים בתחום המוטורי, הקניית הרגלי יציבה ותנועה נכונים, הקניית משמעת עצמית, היכולת להוביל ולא להיות מובל, שיפור מיומנויות חברתיות, שיפור קשב וריכוז, העלאת דימוי עצמי וכתוצאה מכל אלה גם שיפור במעמד החברתי, בציונים בביה"ס ובהתנהגות בבית. ילדים אלו הם עתידנו, כל חייהם לפניהם, הצלחתם היא הצלחתנו ושיפור איכות חייהם היא שיפור איכותי גם לנו כחברה. סגולות הקראטה בתחומים אלו יפות וקבילות גם למבוגרים שבינינו.
כמובן שעל מנת להשיג את מבוקשנו עלינו להתאמן במסגרת המכוונת למטרתנו ולהתמיד בפעילות.
בין תחומי הקראטה המגוונים יש הרבה מן המשותף, אך דווקא השוני הוא זה שעושה את ההבדל – וההבדל עשוי להיות משמעותי.
לדוגמא, קיים הבדל משמעותי בין התחום הטיפולי לבין זה הנורמטיבי, בין ספורט הישגי לבין זה הבריאותי, בין קראטה מודרני לקלאסי (מסורתי), בין אלו המכוונים להגנה עצמית ברמה בסיסית לבין מיומנות לחימה גבוהה יותר, בין שני האחרונים לבין קראטה תחרותי ועוד.

שורשי הקראטה האוקינאווי
אם נפליג לאחור אל בין דפי ההיסטוריה, נמצא אנשי מקצוע משכילים ומיומנים בשירות בית המלוכה ושלטון ממלכת ריוקיו 琉球 Ryūkyū. לוחמים אלו עסקו במשימות אבטחה מגוונות כגון אבטחת אישים, אבטחת משלחות דיפלומטיות וספינות סוחר בלב ים, שמירה על גבולות הממלכה ועוד. בנוסף היה כוח שיטור פנימי שנקרא "צ'יקוסאי" Chikosai. מלכת ריוקיו חדלה להתקיים לקראת סוף המאה ה-19. שרשרת האיים סופחה ליפן וכיום היא נקראת אוקינאווה沖縄県 Okinawa. ניתן לתאר את אופי הלחימה באותה תקופה כ- " קרב מגע צבאי" או Close-Combat. לאחר פירוק ממלכת ריוקיו בסוף מאה 19, חדל גם הצורך בלחימה בידיים ריקות בסביבה הצבאית-ממלכתית ותחום זה זלג לאוכלוסייה האזרחית כלחימה מקומית להגנה עצמית ולחיזוק הגוף, אם כי אך מעטים עסקו בו למטרה זו. מאוחר יותר, בעשורים הראשונים של המאה ה-20, קיבלה הלחימה המקומית את השם "קראטה" 空手. הקראטה נכנס למערכת החינוך הממלכתית כאמצעי לחינוך גופני, חישול מנטלי והעלאת המורל וכך הפך לאמנות לחימה פופולארית, תחילה באוקינאווה וביפן ואח"כ ברחבי העולם.

ממד הלחימה ו- הגנה עצמית
לאורך ההיסטוריה תמיד היה צורך בהגנה עצמית או ב- "קרב רחוב" ברמה כזו או אחרת בסיטואציות אלימות ברחוב. הדבר נכון בכל סביבה ותרבות לאורך ההיסטוריה. ואולם, הלחימה ברחוב שונה לעין שיעור מזו הצבאית הממלכתית, אז וגם כיום. שוני זה נובע מן הצרכים, אופי האיום, פוטנציאל הנזק שעלול להיגרם וכן התאמת העוסקים בלחימה פיסית, מנטלית ומקצועית.
הגנה עצמית מיועדת בדר"כ לסביבה האזרחית ונחלקת למספר תחומים. בכל התחומים קיימים הפרמטרים הבאים במינונים שונים: פיסי, מנטלי, טכני. הפרמטר הפיסי הוא מצב הגוף והכנתו לפעילות. הפרמטר השני הוא הכנה מנטלית כמו למשל הכנה למצב אלים שאינו קיים בשגרת היום-יום אבל אנו עלולים להיתקל בו. הפרמטר השלישי הוא שימוש נכון בטכניקה. אם אחד משלוש הפרמטרים לוקה בחסר, תפחת יכולת המתרגל להגן על עצמו באופן משמעותי. חבירת שלוש הפרמטרים עשויים להביא להגנה עצמית אפקטיבית ברמה בסיסית. ואולם הגנה עצמית אינה רק למצב פיסי אלים. התמודדות עם מצבים לא נעימים, אגרסיביים או אלימים עלולה להיווצר בכל סביבת עבודה מודרנית כתוצאה ממתחים מקצועיים או חברתיים. למשל בביה"ס, בצבא, כסטודנט בפרויקטים משותפים באוניברסיטה, ובשכיחות גבוהה במקום העבודה. בכל אותם מקרים אנו נדרש ליכולת מנטלית, הפחתת מתח, גיוס ממשאבים אישיים, ריכוז, בהירות מחשבתית ומיקוד, כדי להגיב באופן ראוי ואפקטיבי למתיחות שנוצרה.
צ'י Qi היה גנרל סיני מצליח וחדשני מן המאה ה -16. הוא הצהיר כי גם אם לחימה בידיים חשופות אינה הבחירה המועדפת בקרב, הרי שהיא תורמת רבות להבנה טובה יותר של העמדות והיסודות המוטוריים-גופניים וגם מעוררת רוח לחימה בקרב החיילים (From the book: Karate Uchina-Di 沖縄手 P. 247).

הגנה עצמית היא תחום מגוון ובמכוון אחלק אותו לשניים. זה המיוע לכל אחת ואחד וזה המיוע למקצועות ייעודיים.
התחום הראשון כאמור, מיועד לקהל הרחב בקשת רחבה של גיל, מין, סביבת עבודה, סוג האיום וכדומה. למשל האיום על נער שונה במהותו מזה על נערה. סביבת העבודה המשתנה יוצרת איומים ואתגרים שונים במהותם כמו טיול טרקים בחו"ל, גבר או אשה החונים בחניון תת קרקעי, נהג מונית, נהג אוטובוס, פקחי עריה, קבוצות נוער והדוגמאות רבות ומגוונות.
תחום הלחימה השני שונה במהותו מן הקודם משני טעמים, האחד הוא שלעיתים המתרגל הוא היוזם, והשני הוא שתחום זה דורש מיומנות והכשרה שונה במהותה. תחום זה מיועד למאבטחים, כוחות צבא ובטחון. וגם כאן חשוב לחלק לתת קטגוריות. למשל האם מדובר במאבטח אזרחי בכניסה לקניון או להבדיל בכניסה לדיסקוטק, או האם מדובר במאבטח אישים ביחידה מובחרת. הנושא מהותי ומעניין אך חורג מתחומי המאמר, ולכן נעצור כאן.

Kyudokan Okinawa
Kata performance/Kyudokan Okinawa 2019
הממד הבריאותי
יש כל כך הרבה מה לומר, ויחד עם זאת כמעט כל מלה מיותרת. אריכות ימים ואיכות חיים. תנועה נכונה ובריאה, טונוס שרירי, חיזוק הגוף, גמישות, קואורדינציה, מערכת לב-ריאה, פרוֹפריוֹספציה (חישה עצמית של הגוף במרחב). כיצד כל אלו מתבטאים ביום-יום?
בפן הפיסיולוגי: אספקת דם טובה יותר, היכולת להעלות ולהוריד דופק באופן יעיל יותר, גמישות הגוף, העלאת טווח תנועה, כל אלו מורידים פוטנציאל פציעה וכאב ומעלים את אפשרויות הבחירה שלנו בביצוע פעילויות שונות בכל מקום.
בפן הפיסי: היכולת לבצע תנועה קלה ומהירה יותר בפחות מאמץ, הורדת מוגבלויות והעלאת אפשרות תפקוד, למשל ללכת מהר יותר או למרחק גדול יותר, עלייה וירידה במדרגות, טיולים רגליים, להרים או להזיז חפצים, ישיבה, קימה, כיפוף הגב, אלו הן חלק קטן מפעולות בסיסיות שגרתיות בחיי היום יום שלנו. כושר גופני ובריאות תקינה מביאים גם לתחושת רעננות וחיוניות.
האמרה: "נפש בריאה בגוף בריא" מביאה אותנו לפסקה הבאה.

הממד הנפשי-מנטלי
כאשר הגוף מתפקד טוב יותר אנו נינוחים ושלווים יותר. הגוף אינו נמצא במתח פיסיולוגי וזה בריא יותר. מערכות הגוף כמו זו האימונולוגית (חיסונית) והקרדיו-וסקולרית (לב וכלי דם) תתפקדנה טוב יותר. כאשר אנו שלווים יותר אנו מסוגלים להתרכז יותר, לחשוב בבהירות, לתפקד טוב יותר בבית ובעבודה, להתמודד עם בעיות טוב יותר, לקבל החלטות טוב יותר, לנוח יותר וגם להנות יותר.

ספורט ופעילות פופולארית
יש כאלו אשר בחרו בקראטה כפעילות המשלבת בריאות, כושר גופני, הגנה עצמית, עומק פילוסופי ולעיתים גם הגשמת חלום ילדות. הם מסתפקים בפעילות בתדירות מינימלית של פעמיים בשבוע, מתקדמים יפה ומתוגמלים אך מן המעט שיש לקראטה להציע. יחד עם זאת, במציאות העמוסה והמורכבת בעולם המודרני, זוהי פעילות ברוכה ושכרה לצידה.

ספוט הישגי
קיימים תחומים שונים של קראטה תחרותי בענף הספורט ההישגי. קאטה לבודדים, קאטה קבוצתית, סוגי קרבות שונים וחוקים שונים אותם קובעים מגוון הארגונים ברחבי העולם. זהו תחום מאד מגוון, כאשר כל תת-תחום ייחודי במיומנותו ולכל ארגון יש מערכת חוקים משלו.

טיפולי אישי וחברתי
התחום הטיפולי הוא תחום מעניין מאד ולדעתי חשוב מאד, בעיקר בעבודה עם ילדים ובני נוער.
גם תחום זה מתחלק למספר תת תחומים כגון זה המוטורי, קשב-וריכוז והיפר אקטיביות ADHD ברמות שונות, נפשי, ויש גם שילוב מספר תת-תחומים יחדיו. למעשה שילוב זה קיים גם בתחומים הנזכרים מעלה אך הוא מועצם בתחומים כגון תסמונת טורט או בקשב וריכוז ADHD.

דוגמאות
אם נחבר את כל התחום הטיפולי עם התחום הנורמטיבי, נקבל הגנה עצמית ברמה המזוככת ביותר. מהי הגנה עצמית במציאות היו-יומית הטיפוסית שלנו? ילדה שרמת הדימוי העצמי שלה עלתה לאחר ונפתחה לה דלת לציונים טובים יותר בבי"ס. ילד עם הפרעות קשב וריכוז ADHD שלאחר תקופה מעלה את ציוניו בביה"ס. ילדה מנודה שהפכה למלכת הכתה. ילד שמנמן ומוכה שהפך לספורטאי מקובל בכתה. ילד חלש פיסית ומוכה ע"י חבריו עבר שני בתי ספר בטרם הגיע אלי ומאז חל מהפך בבי"ס חדש בו הפך למוביל חברתי. נערה שהותקפה ברחוב והגיעה אלי הפכה לאשת קריירה מצליחה. אותה נערה הותקפה ברחוב שנית לאחר מספר שנים -והפעם הגיבה באסרטיביות וביעילות.
שתי דוגמאות בלתי שגרתיות הן של קבוצות תמיכה איתן עבדתי של אבות, חלקם עם ילדים, שנגמלו מסמים ומנסים לחזור לתא המשפחתי. דוגמה שנייה היא עבודה עם נוער בסיכון. אני רואה בכך שליחות וזכות גדולה. "אדם המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו".
אביא דוגמאות קיצוניות ומעניינות השונות במהותן עם שלושה בני נוער. האחת היא נער עם תסמונת טורט קשה שלאחר תקופה בת שמונה חודשים החל להתייצב ברמה האישית ולהשתלב היטב בחברה. דוגמה שנייה היא של נער עבריין שהשתלב בקבוצת הקראטה הנורמטיבית. הוא התגייס לצבא ויום אחד הופיע כקצין בצנחנים, הודה לי ואמר שהישגיו קשורים ישירות לקראטה, שם למד מהי אחווה ואחריות. במילותיו: "אתה יישרת אותי". דוגמא שלישית מעניינת היא של נער מאד מוכשר מאזור כלכלי-חברתי מבוסס, מצטיין בבי"ס ובכל תחום בו היה מעורב כמו ספורט ומוסיקה. נערים עבריינים חדרו לבית ספרו והתנכלו לו בבאופן תדיר. התחלנו להתאמן ולאחר תקופה קצרה הבעיה נפתרה. הצלחה זו גרמה לו להמשיך ולהתאמן. בבוא היום הנער התגייס ליחידה מובחרת שהשתיקה יפה לה. לאחר מספר שנים יצר עמי קשר, הודה לי ואמר שהוא חב את הצלחתו בצבא לשני אנשים, למורה למוסיקה בבית ספרו ולי, המורה לקראטה...הדוגמאות רבות וקצרה היריעה מלהכיל.
כל הדוגמאות הללו הן מקרים אמיתיים אתם עבדתי במשך השנים. אני מביא אותן כאן כדי שנבין את הפוטנציאל הגדול אשר גלום בקראטה הן בפן האישי והן בזה החברתי.
כשבקרתי בתחילת שנות ה-2000 באוניברסיטת לאמנויות הלחימה בצ'יבה/יפן:
[International Budo University with the support of: Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology]
היו מעט מחקרים בנושא. כיום קיימים מחקרים רבים כמו גם טכנולוגיות חדשות ומדויקות המעידות באופן חד משמעי על התהליכים הפיסיולוגיים, הרגשיים וההתנהגותיים, ועל השפעתם החיובית הן ברמת האינדיבידואל והן ברמת הסביבה החברתית.

ממד נוסף ומעניין בקראטה, עליו לא נתנו את הדעת במאמר זה, הוא טקטיקה, אסטרטגיה ו- מו"מ (משא ומתן).
למעשה כל מפגש, בין אם פיסי או מילולי, בין עם ישיר או עקיף, בין אם נעים או אלים, כל מפגש הוא סוג של מו"מ בין שני אנשים או יותר. נושא זה נתון לשיפור מתמיד בקראטה. נתמקד בכך במאמר אחר.

קראטה אוקינאווי
המרכיבים הדומיננטיים בקראטה האוקינאווי הם טוהר לב, מחויבות אישית וקבוצתית, אחריות וסבלנות. ערכים אלו אמנם קיימים אך הופכים לנדירים יותר ויותר עם השנים בסביבה המודרנית. באוקינאווה מרכיב המסורת והפולקלור בקראטה נוטלים חלק חשוב ודומיננטי.
On Ko Chi Shin
On Ko Chi Shin
On Ko Chi Shin 温故知新 - Study the old to understand the new

אלמנט הקשב האישי בתרגול ומתן תשומת לב מרבית לכל פרט ופרט, מהווים מרכיבים מרכזיים בקראטה האוקינאווי. נצרף לכך מערכת תרגול מתודית (טאן-רן 鍛錬 Tanren) לחיזוק הגוף ולחישול מנטלי. נוסיף על כל אלו את אספקט הלחימה הנטוע בשרשי הקראטה האוקינאווי, והרי לנו כל המרכיבים המוזכרים במאמר.

לאורך ההיסטוריה הקראטה האוקינאווי ידע לשמור על איכותו הבסיסית, ועם זאת להשתנות ולהתאים עצמו לסביבה, לקהל היעד, לצרכים ולמטרות אותן הכתיבה המציאות.
זהו יתרון גדול שיש לקראטה האוקינאווי להציע לנו בסביבה המודרנית, כאשר כמעט כל אחת ואחד, בכל גיל ולכל מטרה, עשויים למצוא בו את הנישה האישית לשיפור איכות החיים. בהיבט הרחב יותר, כפי שהראינו, תורם הקראטה גם למרקם החברתי.

איציק כהן
12/05/2020
מאמר על מסלולי ההשפעה של קראטה טיפולי באספקט הפיסיולוגי-ניאורולוגי
Author page - על כותב המאמר וספרות נוספת באמזון (פתיחת טאב נוסף)
חזרה לדף המאמרים