0548-054488  Call Teishinkan
Message us  Message Teishinkan

מאמרים

על תנועה ובריאות / מאת איציק כהן

המאמר דן בקשר הישיר שבין פעילות גופנית ותנועה לבין עיכוב משמעותי ביותר בתהליך הנסיגה הפיסיולוגי והבריאותי של האדם במשך השנים.
קשר זה יוביל אותנו לפעילות ייחודית ומעניינת בעלת שורשים היסטוריים. פעילות אשר את סגולותיה השכילו לנצל נזירים ואחר כך גם לוחמים מקצועיים. בתקופה המודרנית זלג הידע גם לכלל האוכלוסייה.
פעילות זו מצויה כיום ברבדים שונים באמנויות תנועה בריאותית וגם באמנויות לחימה במזרח אסיה.

תהליך המטאבוליזם (חילוף החומרים) מתחיל כבר באמצע העשור השני לחיינו. כך גם יורד הדופק המקסימאלי ויכולת השיא של המערכת הקרדיו-וסקולארית לפמפם דם יורדת בכ- 5%-10% לעשור.
בגיל העמידה, מתחילים כלי הדם בגברים להתקשות ולחץ הדם עולה גם כן לעתים קרובות. הרכב הדם גם הוא משתנה, מספר כדוריות הדם האדומות הנושאות חמצן יורד ובנוסף הופך הדם צמיג יותר ולכן קשה יותר למערכת להזרימו בגוף.
לאחר העשור הרביעי אנו מתחילים לאבד אט אט גם מסת שריר. בנוסף לכך רקמות השרירים, הגידים והרצועות מאבדים מגמישותם. גם רקמת העצם מתחילה לאבד קלציום ונחלשת, בנשים השכיחות רבה יותר ובאופן משמעותי יותר מאשר בגברים.
גם מערכת העצבים סובלת מהאטה ברפלקסים, קואורדינאציה וכן נסיגה ביכולת הזכרון.

במחקר שנערך בשנת 1966 בבי"ס לרפואה בדאלאס, הורו על סטודנטים מתנדבים בני 20 פשוט לנוח במיטתם למשך שלושה שבועות. בתום תקופה זו הם גילו חולשות פיסיולוגיות המאפיינות גברים שגילם כפול מזה של המתנדבים.
לאחר תקופה זו החלו המתנדבים תכנית אימונים בת שמונה שבועות, שבסופה לא רק שחזרו לאיתנם אלא שיתירה מכך, מצבם היה טוב יותר מזה שלפני הניסוי.
לאחר שלושים שנים שוב נבחנו אותם מתנדבים, כולם בריאים, כאשר הם כבר בני 50. בגיל זה הם הוסיפו למשקלם כ- 25% לעומת משקלם בגיל 20. בניסוי זה הם לא נחו במיטתם שלושה שבועות אך הם החלו בתכנית אימונים הדרגתית בת 6 חודשים. התוצאות הראו שיפור משמעותי במיוחד במערכת הקרדיו-וסקולארית.

להלן טבלת נתונים שפורסמה ב: Harvard Health Publication\Harvard Medical School
Aging effect

התוצאות מראות קשר ישיר מובהק בין פעילות גופנית, אווירנית ולא אווירנית לבין שיפור פיסיולוגי משמעותי בכל גיל.
מיקוד בפעילות גופנית אווירנית נוכל להשיג בהליכה, ריצה, שחייה וכדומה. במאמר זה נדון בחיזוק הגוף ושרירי הליבה, יציבה, תנועה, שיווי משקל, קואורדינציה גמישות ורספירציה (נשימה).

נתמקד בפעילות בריאותית ששורשיה מצויים בתרגול טאואיסטי עתיק יומין.
זהו אוסף תרגילים מגוון אשר זכה לכינויים ושמות שונים בתקופות שונות ותורגל בידי קהלים שונים במקומות שונים, לעיתים גם המטרות היו שונות.

באי-שי Baixi
תרגילים שנאספו ממקורות שונים מתקופת שושלת האן הסינית (מ- 206 לפנה"ס ועד 220 לספירה). היה זה תמהיל תרבותי עתיק מאמנויות הלחימה, האקרובטיקה וההיאבקות. נערכו מופעים מלווים במוסיקה באירועים רשמיים לכבוד הקיסר, באירועים דיפלומטיים וכן בפסטיבלים ומשם קצרה היתה הדרך אל האוכלוסייה.

טאו-יין Taoyin
היתה זו מתודת תרגול גופני טאואיסטי עתיקה המתועדת כבר משנת 168 לפנה"ס. עסקו בה נזירים טאואיסטיים והיא כוללת תרגילי יציבה, תנועה, הרפיה, גמישות, תרגול נשימתי ומודעות גופנית.

ניי-דאן Neidan
זוהי סדרת תרגילים טאואיסטיים בגישה אזוטרית הכוללת התעמלות, ריכוז ומדיטציה בדגש על הקשר בין גוף ונפש. בטאואיזם מייחסים לסדרות התרגילים הללו טיפוח ושמירה על בריאות הגוף ואיכות חיים.

סדרות תרגילים מעין אלו זלגו גם לאמנויות הלחימה כתרגול משלים. חלקם התפתח על פי הצרכים והסביבה התרבותית והפך לחלק אינטגראלי מן האמנות.

ניי-גונג Nei-gong\ kung\ gung
סדרות תרגילים הכוללות תנועה, קואורדינציה, גמישות, שיווי משקל ונשימה. סדרות אלה משתנות בבי"ס השונים בהתאם לצרכים ולתפישת המורה. פעמים רבות הדגש הוא על יסודות יציבה ותנועה נכונים, רפיון, קואורדינציה ונשימה סרעפתית מעודנת.

היטורי-גייקו Hitori-Geiki
סדרת תרגילים בסיסית המובנית באחד מבתי"ס היפניים העתיקים ביותר (קוריו Koryū 古流) לחרב. הדגש מושם על פוזיציות ומעברים ביניהן, תנועות ידיים לעיתים רחבות העשויות לסמל טכניקה כזו או אחרת, חיזוק הגוף, גמישות, קואורדינאציה ונשימה.

גם באמנות הקראטה נכנסו אלמנטים בריאותיים בקיהון (בסיס) ובמיוחד בקאטה כגון יציבה ותנועה, שיווי משקל, קואורדינאציה, חיזוק הגוף ותרגול נשימתי.
דרך סדרות תרגול אלו הבינו הלוחמים טוב יותר את הפיסיולוגיה והמכאניקה של התנועה ושיפרו יציבה, קואורדינאציה ורפיון. לעיתים היווה התרגול חימום לפני פעילות. לעיתים שימש בקונטקסט אחר להרפיה.

לסיכום:
פעילות גופנית נכונה משפרת את הפיסיולוגיה של הגוף ואת הבריאות, מעכבת את תהליך נסיגת יכולות הגוף, שמתחיל כאמור כבר באמצע העשור השני לחיינו. פעילות גופנית מעוררת ומרעננת ומעלה את איכות החיים.
הפעילות באופנים ובמינונים מתאימים טובה בכל גיל.
המאמר מביא מספר דוגמאות לפעילות גופנית בעלת שורשים עתיקים שהתפתחה מזה מאות שנים ושימשה נזירים טאואיסטיים, אח"כ גם לוחמים בסין וביפן ובתקופה מאוחרת יותר זלגה לכלל האוכלוסייה.

איציק כהן
14/07/2013
חזרה לדף המאמרים